AJ..på många sätt o Försäkringskassan

Idag är det många AJ:
Aj för ryggen som har mått bra i helgen men som idag återigen har suttit framför datorn på jobbet i många timmar..det är dubbelAJ som gäller..
Aj för att ringa till Försäkringskassan..
Aj för inkompetent personal på Försäkringskassan som får förtroende att svara på frågor via telefonen..

Jag som aldrig varit sjukskriven någon längre period (förutom några månader innan jag fick barn för över 17 år sedan) hade två, som jag tyckte, lätta frågor:
När skickar man in sitt läkarintyg o hur lång tid tar det innan pengarna betalas ut (man har ju hört skräckhistorier om folk som inte fått pengar på flera månader).

När jag ringer börjar jag med att hamna på plats 397 (jag ljuger inte utan det är helt sant)..en vänlig röst meddelar att det är 23 personer som jobbar just nu..hmm..redan här borde jag ha gett upp egentligen! Jag kan även meddela att jag sedan fastnade på plats 294 i över 20 minuter!! Jag ringde upp vid 13.45, vid kl 14.30 har vi fika på jobbet, där satt jag 15 min medan min telefon låg kvar på rummet, påslagen o fortfarande i kö..när klockan närmade sig 15.30 hade jag kommit ner till plats 123..hahaha..då började jag fundera om NÄR man egentligen ska ringa till FK för att hinna fram innan de stänger växeln!?!

Strax efter 16 får jag iaf hjälp..av en kvinna som förmodligen hade ätit några svampar med avslappnande o irrationella biverkningar till lunch, för så konstiga svar ska man inte få på mina frågor. Jag var sedan i stort sett tvungen att prata s a k t a o kortfattat för att få henne att förstå vad jag ville ha svar på..arrghhh..

Först ska man alltså sitta i kö i över 2 timmar för att sedan få prata med nån som verkar kunna lika mycket om FK regler som min grannes hund kan!! Tror dessutom att jag hade haft roligare med grannens hund..

Så här lät en förkortad version av vårt samtal:

Jag: Hej, jag undrar när man ska skicka in läkarintyget för sin sjukskrivning. Jag ska steloperera ryggen snart och kommer först att ev. gå ner till halvtid innan operationen.
FK: (släpigt) Jobbar ju halvtid?
Jag: ?? Nää?!? Heltid.
FK: Jaha
Jag: Jaa..
FK: Då har du först en hel karensdag..
Jag: Mmm, förstår det. Om jag blir halvtids sjukskriven, gäller en hel karensdag då oxå?
FK: Jaa, hmm.. (tystnad) det är lite svårt att förklara... (tystnad)
Jag: (väntar lite) Vad är svårt att förklara? När jag ska skicka in läkarintyget eller karensdagen?
FK: (tystnad)
Jag: Hallå
FK: Jaa?
Jag: Ehh.. (här tänker jag att det är nog bättre att läsa vad som står på webben)..behöver jag skicka in några mer papper, typ lönespec?
FK: Ja, o de papper du har fått.
Jag: Vilka papper..läkarintyget?
FK: Nää, de du ska fylla i..efter att ditt företag sjukanmält dig.
Jag: Jaha, ska de sjukanmäla mig oxå? (tänk nu på att sist jag använde FK var för över 17 år sedan när jag fick barn)
FK: Men, de betalar ju ut dina första 14 dagar (djup suck)
Jag: Ok, när jag sedan skickat in alla papper, hur lång tid tar det innan man får första utbetalningen?
FK: Jaaa (släpigt) ibland går det fort o ibland (lång tystnad) tar det tid..
Jag: Ok, vad är fort o vad är lång tid?
FK: Det är lag på 30 dagar (piggnar till lite)
Jag: 30 dagar efter vadå? Sjukskrivningens början eller när alla papper är inne?
FK: Handläggningen är 30 dagar (irriterat) om du är berättigad till sjukpenning alltså (tystnad)
Jag: Ok, o sen tar det..hur lång tid till utbetalning då (nu börjar jag tro att jag är med i dolda kameran)
Jag: Hallå..(efter en stund)
FK: Det vet man inte..

Jaa, så här försökte vi konversera ganska lång tid..behöver jag säga att jag var ytterst irriterad..t.o.m SJ har bättre service! Hahaha..jag håll mig lugn men herregud!!! Jag tror jag förstår ungefär vad hon menade men hon var verkligen inte rätt kvinna på rätt plats!! Stackar stackars alla sjukskrivna!!

Kommentarer
Postat av: Gun

Usch vad jobbiga de är! (Jag har svarat på det här inlägget i mailet.)

2010-04-06 @ 22:30:33
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: anne

Men herreguuuuud!!!! Jag hade krypit genom telefonledningen och strypt henne! Du sa aldrig till henne vad du tyckte om hennes såsighet?



Jag har heller aldrig varit sjukskriven, så jag hoppas jag slipper det för jag är inte alltid snäll i sådana där lägen, åtminstone inte om jag fått vänta i två timmar i telefonkö...



Trevlig blogg du har, hittade hit via Gun! :)

2010-04-11 @ 18:26:29
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: maggan

Typiskt försäkringskassan!

Min man har stor erfarenhet av dem, inte positiv i alla fall..Han är också stelopererad..

Hittade hit via Gun..



Maggan

2010-04-12 @ 18:07:15
URL: http://mittnyalivnu.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0